Colect

January 8, 2010

In januari tonen we u de unieke meubelontwerpen van het belgische designlabel Colect. Deze eigenzinnige collectie, samengesteld door Katrien Van Hulle, brengt eigentijdse designmeubelen die zowel binnen als buiten kunnen aarden. In onderstaande interview komt u meer te weten over het ontstaan en de groei van Colect.

“Toen ik in 1998 begon met B, was mijn opzet dubbel. Enerzijds wilde ik de klanten van mijn interieurbureau in contact brengen met hoogstaande Belgische ontwerpen. Maar tegelijk was het een vorm van promotie voor het Belgisch design, met een knipoog naar de vele toeristen die in Brugge rondlopen. Ik wilde bewijzen dat België meer is dan kant en chocolade. De aanloop naar Colect, dat ik in 2007 opgericht heb, kwam er eigenlijk al in 2000. Mijn mentor en goede vriend Siegfried De Buck (n.v.d.r.: zie ook Agenda!) had in opdracht van Boijmans Van Beuningen, het museum voor beeldende kunst in Rotterdam, een prachtig bestek ontworpen. Toen ik hem vroeg om het in productie te brengen voor mijn winkel B, twijfelde hij echter. Hij had geen zin om een bijpassende bestekkoffer te ontwerpen. ‘Vergeet die koffer’, zei ik. ‘De meeste bestekkoffers zijn te lelijk of te diep. Waarom maken we geen tafel met laden, die als opbergruimte kan fungeren?’ Zo kwamen we na jaren sleutelen tot een tafel die eigenlijk dienstdeed als koffer, en enkel als etalagemodel. Toen ‘Table for Tools’ echter eenmaal in de etalage stond, kwam er ook vraag naar en hebben we ze in productie laten gaan.

Vervolgens ging de bal aan het rollen. Later heb ik er nog enkele jonge designers bijgenomen, zoals Nadirzadeh Peyman (‘B-up’), Filip Tack (‘B-my guest’) en Anita Nevens (‘B-uro’, foto 2). De knowhow die ik tijdens het lange productieproces van de ‘Table for Tools’ opgedaan heb, komt telkens opnieuw van pas bij het uitwerken van de ontwerpen. De collectie van Colect groeide aan, en na de voorstelling op de vakbeurs Maison&Objet 2007 in Parijs, zijn alle deuren opengegaan en zijn we ook internationaal doorgebroken, tot in Hongkong, Korea en de Verenigde Staten. Na dat succes heb ik de winkel in Brugge gesloten, omdat de twee ondernemingen, B en Colect, niet te combineren waren, zeker niet met mijn eigen werk als interieurarchitecte.

Wat voor mij bij de keuze van een ontwerp voor de collectie belangrijk is, is dat het concept me aanspreekt en past in het geheel. Ik geloof heel erg in het functionele aspect van design. Zo heeft het geen zin om een tafel met vier poten te ontwerpen. Het is zinvoller om je af te vragen wat er vandaag de dag rond die tafel gebeurt. Zo kwam ik uit bij tafel ‘B-ar’. De toekomst? In januari 2010 – Milaan 2009 heb ik, in deze crisistijd, links laten liggen, omdat ik liever investeerde in creativiteit dan in een dure stand – wil ik de nieuwe ontwerpen voorstellen op Maison&Objet: o.m. creaties van Fabiaan Van Severen en Patrick Hoet en de tafel van Michiel Mertens, die net afgestudeerd is als master in interieur en wiens ontwerp ik ontdekt heb tijdens de jurering van zijn eindwerk. Nadien volgen wellicht de meubelbeurs van Milaan en Interieur Kortrijk. Ik hoop ook opnieuw wat meer zelf te kunnen gaan ontwerpen, nog conceptueler, nog functioneler dan voordien.” (Bron: Interview met Katrien Van Hulle in Feeling Wonen)

Download hier het volledige artikel.

Meer over Colect op www.colect.be

De nieuwe B-inside out tafel, bestaat eigenlijk uit 2 tafels die perfect over elkaar kunnen geplaatst worden. Afwerking in lakkleur naar keuze en zowel binnen als buiten te gebruiken. De tafels kunnen zeer compact over elkaar staan, en indien nodig van elkaar gehaald worden om de tafelgrootte te verdubbelen!

Leave a Reply

